Regler för när man söker hjälp
Det finns inget värre än att hamna i en situation där man tvingas be om hjälp från någon annan men observera att söka hjälp är inget man ska behöva skämmas för
Men när man söker hjälp då finns det vissa regler man ska följa för att ha en chans att få hjälp
Låt oss säga att ni behöver en ny mobiltelefon och att ni på grund av låt oss säga långvarig sjukdom inte har råd att köpa en mobiltelefon
Då kan ni söka hjälp hos tillverkare av mobiltelefoner eller hos återförsäljare av mobiltelefoner
Börja med att leta upp officiella kontaktuppgifter till tillverkare av mobiltelefoner och återförsäljare använd Google
När ni skriver ert mail och söker hjälp genom officiella kanaler då ska ni i ämnesraden skriva ”Till den det berör” och på engelska ”To whom it concerns”
Då kan den som får ert mail vidarebefordra det till rätt person inom företaget
När ni söker hjälp då är det A och O att vara hövlig kräv aldrig att få något för då är det kört
Börja med att skriva en kort presentation om er inga långa utlägg för ingen vill läsa ett långt utlägg
Skriv varför ni söker hjälp om det beror på långvarig sjukdom skriv det och också vilken sjukdom ni har
När det sedan kommer till själva mobiltelefonen då ska ni inte kräva att få den senaste eller dyraste modellen för då är det kört för er
Men skriv ert önskemål
Säg att er syn har försämrats på grund av er sjukdom då kan ni skriva att ni behöver en mobiltelefon med större skärm
Skriv också att det behöver inte vara en ny mobiltelefon utan det kan vara ett demoexemplar, sample eller reurnerad bara den fungerar
När ni avslutar ert mail då ska ni skriva följande
Tacksam för svar eller jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde besvara mitt mail och glöm inte att önska mottagaren av mailet en trevlig vecka eller om det är slutet på veckan en trevlig helg
MEN VAR HÖVLIGA
Om ni inte skulle få ett svar på ert första mail då kan ni söka efter marknadschefen för företaget har man tur så kan man hitta deras e-postadress men annars får man försöka klura ut deras e-postadress själv
Jag har genom hundratals försök lyckats få ihop en lista med e-postadresser till VD och marknadschefer för många företag visst det tar tid men man ska aldrig ge upp
Samma regler gäller när ni mailar en marknadschef eller VD för ett företag som när ni använder deras officiella mail
Jag brukar säga att den som inte frågar kan heller inte förvänta sig något svar och man ska aldrig ge upp
Lycka till