Jag gillar Comviq men….

Jag och hustru har varit kunder hos Comviq väldigt länge och det har varit upp och ner men för det mesta har vi varit nöjda

Min avsikt är inte att kasta skit på Comviq utan bara dela med mig av min frustration med Comviq

Vad gäller mitt mobilabonnemang hos Comviq så har vi ett så kallat familjeabonnemang och det är perfekt för oss

Problemet är inte abonnemanget utan att det är problem när folk ringer mig och när inte fram utan kopplas till telefonsvarare och det händer allt för ofta

Samma med SMS någon kan skicka mig ett SMS och jag får det inte förrän många timmar senare

Jag har haft otaliga kommuniceringar med kundtjänst och de kunde inte hitta något fel utan de föreslog att jag skulle inaktivera telefonsvararen vilket jag gjorde men det blev ingen skillnad

Ska dock tillägga att den senaste tiden har det varit lite bättre men grundproblemet kvarstår

Sen kan det tilläggas att här var jag bor på Tågaborg i Helsingborg så har Comviq urusel täckning tittar man på deras täckningskarta så är Tågaborg en kall fläck

Men det som gjorde mig mest besviken är att jag köpte en Samsung Galaxy Watch5 pro hos Comviq och den har eSIM vilket är perfekt för mig då jag slipper konka på min mobiltelefon när jag går ut med Alfred på promenad eller när jag går ut själv

Klockan har nödnummer som ringer automatiskt upp den jag har lagt in som nödnummer om jag skulle tuppa av när jag är ute och det är en extra trygghet för mig

Comviq har ett så kallat tilläggsabonnemang som läggs på mitt befintliga abonnemang och kostar bara 45 kronor i månaden och den information jag fick var att det fungerar precis som mitt abonnemang i mobiltelefonen

Så döm min förvåning när jag var i Helsingör och jag kunde inte ringa med min klocka

Kontaktade Comviqs kundtjänst och fick någon udda förklaring till varför det inte fungerar. Enligt killen jag pratade med så har Comviq inga master utomlands och därför kan man inte ringa med sin klocka utomlands

Men stopp och belägg Comviq ägs väl av Tele2 och Tele2 har väl så vitt jag vet täckning i hela Europa och om min mobiltelefon fungerar i hela Europa då borde ju min klocka också fungera i hela Europa

Jag misstänker att det ligger en spärr och har inget med master att göra utan att detta är en krystad bortförklaring men oavsett vilket så borde Comviq vara tydliga med att eSIM på smartwatch inte fungerar utomlands så att man som kund vet det innan man köper en smartwatch och tecknar tilläggsabonnemang

Nåja nu är det som det är och hemma i Sverige kan jag känna mig trygg när jag är ute för skulle något hända då kan klockan automatiskt ringa upp mitt nödnummer